Grafisk design er måter å trykke fremstillinger av design på ulike materialer. Det er ikke så vanlig å trykke design på klær, selv om det har blitt veldig populært de siste årene. Det skaper en sterkere tilknytning til merkevaren, for at brukeren kan identifisere seg med et system eller gruppe.
Mange ønsker å drive med eget design og klesproduksjon. Da kan man få god inspirasjon ved å se på ekspertene. Bruk en nakd rabattkode med store avslag, for å lære deg å bruke grafisk fremstilling ved å trykke på klær.
Hvilket tekstil brukes til ulike teknikker
Det fins tusenvis av måter å lage klær på, og en av Na-Kd sine metoder er å bruke gjenbrukbare materialer. De er ofte organiske, slik at ingen kunstige kjemikalier er benyttet til å fremstille klærne. Dessuten sørger de for at de som lager klærne alltid arbeidet under tilfredsstillende forhold. Man kan bruke mange metoder for å trykke design på klær. Her er noen:
- Strykemerker (brukes med strykejern)
- Sublimasjonsprinter (varmepresse)
- Digitalt trykk (med printer)
- Fullfargetrykk
Det er vanlig at klær er laget av tekstiler, fiber eller produkter av plast. Alt etter hvilket materiale man bruker, jo viktigere er det å tenke på hvilket trykk man velger. Strykemerker på klær kan revitalisere gamle klær slik at de blir nye og moteriktige.
Velg merker som passer best
Skal man trykke på denim og jeans, så passer strykemerker utmerket. Det er fordi merkene fester seg godt til klærne, og fordi hvem som helst kan få det til. Men det er lurt å tenke gjennom hvordan man utsmykker klærne sine. Ser man til Na-Kd sine kolleksjoner, ser man at de som regel bruker endre teknikker.
Man ser at store merker elsker å vise frem merkevaren sin. Når folk ubevisst assosierer et plagg med et merke, da har de oppnådd merkevarebygging. Slik som at folk forbinder F-en med Fila skomerket eller at Na-Kd står for bærekraftig mote. Lager man sine egne merkevarer, så er det viktig å tenke på at trykket skal være konsist og gjenkjennbart.
Less is more
Ofte feiler man fordi man overlesser plaggene med inntrykk. Det kan være store fonter og morsomme bilder, men alt mangler en rød tråd. Det er dumt når man skal finne klær man kan stryke merker på. Velg heller alltid å være synlig, enn at hver fremstilling skal være festens midtpunkt.
Folk elsker å kle seg i merkevarer, enten det er bukser, jakker eller sko. Men det kan være en strategi som tar mange år å bygge opp. Resultatene kommer ikke av seg selv, og derfor kan man like gjerne være nøyaktig med en gang. Med innsikt i trykkerimetoder og printing teknikker kommer man fort mye lenger. Gjør det store arbeidet med en gang, slik at mindre blir mer på sikt.