Svensk design

Svensk design er, om ikke like kjent som konseptet dansk design, kjent i form av produkter og sterke merkevarer. De mest kjente eksemplene globalt er uten tvil IKEA og H&M, som begge er giganter innen henholdsvis møbel- og moteindustrien. Svensk design er tett bundet opp mot en sterk industri og en yrende innovasjonsscene som har gitt grobunn for stadig nye konsepter og merkevarer.

Historie

IKEA er en forkortelse for Ivar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Forretningen ble grunnlagt av Kamprad i 1943 da han var bare 17 år gammel. Ifølge forretningsmagasinet Forbes var han i sin levetid regnet som en av verdens rikeste menn med en antatt formue på over 40 milliarder dollar. Kamprad gikk bort i 2018, men hans forretningsimperium lever videre, med en utbredelse på 423 butikker verden over. Per 2019 har IKEA butikker i hele 52 land.

Funksjonell design, priskutt i verdikjedene og flatpakkede produkter er noe av det som har gjort IKEA til den gigantsuksessen det er i dag.

En annen svensk gigant, som også ble nevnt innledningsvis, er Hennes & Mauritz – eller H&M som det vanligvis forkortes. Dette moteeventyret startet i 1947, da Erling Persson etablerte sin første butikk under navnet Hennes i Västerås i Sverige. Mauritz-navnet kom til først senere, etter at Persson i 1968 kjøpte opp butikken Mauritz Widforss, en butikk for jaktklær og -utstyr.

Da H&M åpnet en butikk på Fifth Avenue i New York i 2000, ble dette starten på det som skulle bli en global satsing for selskapet, som i dag har en global tilstedeværelse på nesten 5000 butikker. Fire år senere lanserte klesgiganten sitt første designsamarbeid som etter hvert er blitt en årlig begivenhet. Det første designsamarbeidet ble inngått med Karl Lagerfeld, kjent fra merket med samme navn og som sjefsdesigner for Chanel. I tillegg til klær besto kolleksjonen av tilbehør og en unisex-parfyme.

H&M solgte opprinnelig kun klær beregnet på kvinner. Kolleksjonene er etter hvert blitt utvidet til å omfatte herre, barn, ungdom (Divided), preppy (L.O.G.G.), med mer. I tillegg kommer Premium Quality, som er en samlebetegnelse på produkter av mer luksuriøs kvalitet. Etter hvert som H&M har økt i størrelse og omfang, har kjeden også diversifisert sin portefølje gjennom nye konsept som er ment å dekke mer spesifikke markeder. Butikker som COS, & Other Stories, Monki, Arket og Weekday er eksempler på dette.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *